Tarikh
Masa
Tahun
Bil. Murid
Tema
Tajuk
Hasil Pembelajaran
Standard Kandungan
Standard Pembelajaran
Objektif Pembelajaran
Kemahiran Berbahasa
Sistem Bahasa
Pengisian Kurikulum
Kemahiran Bernilai Tambah
Elemen Merentas Kurikulum
Kosa Kata
|
14. 11. 2013
10.00 – 11.30 pagi
3
25 orang
Alam sekitar
Habitat haiwan
Fokus utama:
2.1 : Bercerita dengan menggunakan kata, frasa, ayat serta sebutan dan intonasi yang baik dan jelas.
Aras 2
i) Menceritakan cerita yang didengar dan ditonton dengan menggunakan sebutan dan intonasi yang betul.
Fokus Sampingan:
5.1 : Membaca kuat perkataan dan ayat dengan sebutan dan intonasi yang betul dan memahami perkara yang dibaca.
Aras 1
iii) Memahami perkataan, frasa dan ayat.
2.2 : Membaca dan memahami perkataan, frasa dan ayat daripada pelbagai sumber dengan sebutan yang betul.
2.2.2 : Membaca dan memahami frasadalam ayat yang mengandungi perkataan dua atau tiga sukukata, diftong, vokal berganding, digraf dan konsonan bergabung dengan sebutan yang betul.
Pada akhir pengajaran, murid dapat :
1. Menceritakan sekurang-kurangnya tiga maklumat penting yang didengar daripada paparan slaid yang ditayangkan iaitu contoh haiwan yang hidup di darat, di dalam air dan di kedua-duanya.
2. Memahami perkara yang dibaca dengan menjawab soalan yang disediakan.
Lisan dan Membaca
Tatabahasa: Morfologi
i) Kata Nama
i) Ilmu - Dunia Sains, Dunia Seni Visual dan Dunia Muzik
ii) Nilai - Kerjasama
- Berdisiplin
i) Kemahiran Berfikir
ii) Kecerdasan Pelbagai
i) Kreativiti
buaya, harimau, tupai, kuda laut, peguin, anjing laut. |
Langkah / Masa
|
Isi Pelajaran
|
Aktiviti Pengajaran & Pembelajaran
|
Catatan
|
Set induksi
(5 minit)
|
Beberapa bunyi haiwan dimainkan oleh guru.
-kucing
-ayam
-harimau
-gajah
|
Guru memperdengarkan bunyi haiwan yang dirakamkan kepada murid.
Murid meneka beberapa bunyi haiwan yang diperdengarkan oleh guru.
|
BBM : Bunyi Binatang (MP3)
KBT:
Kemahiran Berfikir
|
Langkah 1
(10 minit)
|
Slaid habitat haiwan
Haiwan yang hidup di darat.
Haiwan yang hidup di air
Haiwan yang boleh hidup di darat dan di air.
|
1. Murid dikehendaki melihat slaid yang dipaparkan oleh guru.
. 2. Ketika slaid ditayangkan, guru menyoal beberapa soalan-soalan mudah kepada murid untuk memastikan tahap kefahaman murid.
3. Setelah selesai melihat slaid, secara berpasangan murid diminta untuk menceritakan tentang slaid yang telah ditayangkan iaitu berkenaan ‘Habitat Haiwan’.
|
BBM : Paparan slaid dan PPT
KBT:
Kecerdasan pelbagai
- Verbal linguistik
BCB :
Kemahiran
Lisan
Kemahiran
Berfikir:
-Menilai dan mentaksir
|
Langkah 2
( 20 minit )
|
1. Murid membaca kuat perkataan dan ayat dengan sebutan dan intonasi yang betul .
2. Guru membimbing murid membaca dengan betul.
3. Murid menjawab soalan-soalan yang disediakan guru.
|
1. Guru membaca kuat perkataan dan ayat dengan sebutan dan intonasi yang betul dan diikuti oleh murid.
2. Kemudian guru memilih seorang murid untuk membaca kuat dan rakan-rakan yang lain perlu mengikut murid tersebut.
3. .Aktiviti ini diteruskan dengan memilih murid yang lain untuk membaca secara kuat dan rakan-rakan lain perlu mengikutnya.
4. Setelah selesai aktiviti membaca, murid diminta untuk menjawab beberapa soalan yang telah disediakan
|
BBM:
BCB:
-Kemahiran bacaan mekanis
-Kemahiran mencari maklumat
|
Langkah 3
( 35 minit )
|
1. Murid mengelaskan haiwan mengikut habitatnya di dalam petak yang telah disediakan.
2. Murid melukis dan mewarna gambar tersebut mengikut kreativiti masing-masing.
3. Guru memberi bimbingan dan memantau aktiviti murid.
|
1. Guru mengedarkan kertas kepada semua murid dalam bentuk jadual.
2. Murid diminta untuk mengelaskan habitat haiwan berdasarkan paparan slaid yang ditunjukkan sebentar tadi
3. Kemudian, murid dikehendaki mewarnakan gambar tersebut mengikut kreativiti masing-masing
|
BBM:
KBT:
Spatial dan ruang
|
Penutup
( 5 minit )
|
Murid membuat rumusan tentang tajuk pelajaran dengan bantuan guru.
|
1. Murid dibimbing merumuskan perkara yang dipelajari.
2. Murid menyenaraikan nilai murni yang telah diperoleh hasil daripada pembelajaran mereka.
3. Murid menyayikan lagu yang telah disediakan bersama-sama guru
|
BBM:
Nilai Murni:
Cintai dan sayangi haiwan.
KBT:
Muzik
|
(SILA TEKAN BUTANG DI ATAS UNTUK MELIHAT PAPARAN SLAID)
- HAIWAN YANG HIDUP DI DARAT
- HAIWAN YANG HIDUP DI DALAM AIR
- HAIWAN YANG HIDUP DI DARAT & AIR
No comments:
Post a Comment